سخنان دکتر احمدی در مراسم روز خبرنگار/ هفدهم مرداد ۱۴۰۳ روز خبرنگار؛

سخنان دکتر احمدی در مراسم روز خبرنگار/ هفدهم مرداد ۱۴۰۳ روز خبرنگار؛
فرصتی برای با هم بودن و گفت و شنود درباره خبرنگار و رسانه باسلام و خیرمقدم و تبریک به جمع بزرگ همکاران رسانه ای و اعضای انجمن و تشکر از قبول دعوت و حضور مدیران و مدعوین از سازمان های ورزشی و رسانه ای کشور، نکاتی را درباره این مراسم و روز خبرنگار تقدیم می کنم.
 
 - نکته نخست: گرامیداشت یاد و نام شهید صارمی که مظلومانه در راه انجام وظیفه خبرنگاری به شهادت رسید، و گرامیداشت یاد و نام بزرگان، پیش کسوتان، درگذشتگان از اهالی قلم و اصحاب رسانه و به ویژه بزرگانی که در عرصه رسانه های ورزشی و انجمن ورزشی نویسان ایران پیشگام بوده اند.
 
- نکته دوم: تبریک روز خبرنگار به جمع بزرگ اهالی رسانه در کشور و به ویژه همکارانی که در عرصه رسانه های ورزشی و در جایگاه خطیر و پرمسئولیت نویسنده، روزنامه نگار، گزارشگر، کارشناس، خبرنگار، و عکاس ورزشی در جهت ارتقاء، هدایت و پیشبرد ورزش کشور ایفای نقش می کنند. در روز خبرنگار بیان این نکته ادعای گزافی نیست که بگوییم اهالی رسانه و همکاران فعال در رسانه های ورزشی براساس رسالت و مسئولیت حرفه ای و اجتماعی شان، به عنوان یک بخش خبره، صاحب نظر، کارشناس، و راهنمای دلسوز و آگاه، تمام توان خود را بدون هیچگونه منفعت و چشم داشت در جهت رشد و اعتلای ورزش بکار گرفته و با نوشته ها، و گفته ها، انتقادها، نظرات کارشناسی، و بکارگیری تمام ظرفیت رسانه ای خود، خدمت شایان توجهی به ورزش کشور داشته اند و اگر بخش هایی از ورزش ما چه در بعد همگانی و چه در بعد قهرمانی و حرفه ای دستاوردهایی داشته و در جایگاههای شایسته ای در جهان و قاره قرارگرفته است، به یقین سهم قابل توجهی از آن حاصل نگاه کارشناسی و کار و تلاش شبانه روزی همکاران رسانه ای در بخش ها و گروههای مختلف رسانه های ورزشی است.
 
- نکته سوم: انجمن جهانی ورزشی نویسان در سال ۲۰۲۴ و همزمان با برگزاری المپیک و در روز ۶ آگوست، در پاریس صد سالگی خود را جشن گرفت. بیش از ۱۵ چهره نامدار و اسطوره تاریخی ورزش اعم از قهرمانان المپیک و جهان، همراه با رییس آی او سی، مدیران ارشد یونسکو، مقامات ورزش فرانسه، روسای فدراسیون های بین المللی ورزشی، و جمعی از خبرنگاران حاضر در بازیهای المپیک، در مراسم جشن صدسالگی ایپس حضور داشتند. تاسیس انجمن جهانی در صد سال پیش نشان از هوشمندی، درایت، دوراندیشی و آینده نگری افرادی دارد که در جایگاه روزنامه نگار و خبرنگار ورزشی، به فکر پیشبرد امور حرفه ای رسانه ها و خبرنگاران ورزشی همپای پیشرفت ورزش و توسعه رویدادهای ورزشی بودند. امروز این واقعیت بر همگان واضح و روشن است که ورزش و رسانه های ورزشی دو بخش لاینفک و جدانشدنی برای توسعه ورزش در ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، و بین المللی در یک قرن گذشته بوده اند. براین اساس انجمن جهانی ورزشی نویسان نیز در یک قرن گذشته همپای سازمان ها و فدراسیون های بین المللی ورزش تمام توان و ظرفیت خود را برای اعتلای جایگاه خبرنگاران ورزشی در ورزش، دفاع از حقوق حرفه ای آن ها در تعامل با سازمان های بین المللی ورزشی و حضور در رویدادهای ورزشی بین المللی، و ارتقاء دانش و رفتار حرفه ای اهالی رسانه جهت انجام دقیق مسئولیت های حرفه ای بکار گرفته است و خوشبختانه جایگاه امروز انجمن جهانی ورزشی نویسان و به تبع آن انجمن های ملی در ورزش جهان و در ورزش کشورها، جایگاهی بسیار محترم، معتبر و تاثیرگذار است.
 
نکته چهارم: موضوع مهم وضعیت مرجعیت رسانه ای و بررسی علل و چرایی افت مرجعیت رسانه ها و روزنامه نگاران نسبت به دهه گذشته و ریشه های این تغییر و کاهش از جمله موضوعاتی است که می توان به مناسبت روز خبرنگار درباره آن سخن گفت. با توجه به این واقعیت که رسانه ها و روزنامه نگاران به عنوان یک گروه‌ مرجع مهم، نقش‌ مهمی در تغییرات اجتماعی-سیاسی جامعه از طریق تأثیرگذاری و الگودهی رفتاری دارند و می‌توانند اعتماد عمومی و مشارکت اجتماعی را در جامعه افزایش دهند و نقشی سازنده در عرصۀ اجتماعی و فرهنگی داشته باشند. براساس یافته های مطالعات انجام شده، و مقایسه گزارش های مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران در آبان ماه ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۰، نشان می دهد رسانه ملی و شبکه های اجتماعی مجازی مهم ترین منابع کسب خبر در میان مردم هستند. در این میان رسانه ملی با ۳۷/۹ درصد در جایگاه نخست و شبکه های اجتماعی مجازی با ۳۱ درصد، با توجه به افزایش حضور و تعامل نزدیک به ۸۰ درصد مردم در فضای مجازی، رتبه دوم را در اختیار دارند. شبکه های ماهواره ای نیز ۸/۹ درصد مرجعیت خبری دارند. همچنین در موضوع مرجعیت اجتماعی و سیاسی رسانه ها و روزنامه نگاران و خبرنگاران، براساس گزارش نتایج پایش ارزش ها و نگرش های ایرانیان در سال ۱۴۰۲، این مرجعیت افت و کاهش قابل توجهی را نشان می دهد. بالاترین رقم مرجعیت اجتماعی و سیاسی در یافته های این گزارش، با ۵۸/۴ درصد به خانواده اختصاص دارد که با توجه به سرمایه بزرگ نهاد خانواده در جامعه ایران، بسیار امیدوار کننده و رضایت بخش است. اما در سایر گروههای مرجع شامل روحانیت، اساتید دانشگاه، مسئولان کشور، بزرگان و پیش کسوتان، دوستان و آشنایان، معلمان، احزاب و گروههای سیاسی، روزنامه نگاران و اصحاب رسانه، ورزشکاران، هنرمندان، و چهره های مورد توجه جامعه مرجعیت اجتماعی و سیاسی حداکثر ۱۵/۵ درصد و حداقل ۱/۷ درصد بوده است که افت و کاهش مشهودی نسبت به دوره های قبل این مطالعه و پایش در سال ۱۳۹۴ و سال های قبل از آن را نشان می دهد. بنظر می‌رسد علت کاهش مرجعیت رسانه ای را باید علاوه بر تغییرات کمی، در تغییرات کیفی جست وجو کرد و اینکه چه عواملی در مرجعیت یک رسانه تاثیر می گذارد. از جمله عوامل مهم می توان استفاده از منابع معتبر و قابل اعتماد در خبرها و گزارش های خبری اشاره کرد. همچنین دقت و صحت، پوشش گسترده و متنوع موضوعات، رعایت تعادل در گزارش ها و اخبار، حفظ استقلال رسانه و وابسته نبودن به قدرت های سیاسی و اقتصادی، عدم اعمال سانسور و خودسانسوری، و توجه به انتقادات و بازخوردهای مخاطبان، پرهیز از مداخلات دولتی، تقویت نظام های صنفی و تخصصی در نظارت بر کار رسانه ها و برخورد با تخلفات رسانه ای، و برخورداری از نیروی انسانی نخبه و خبره، از جمله عواملی است که می تواند به افزایش مرجعیت رسانه ای کمک کند. نکته مهم دیگر در باره آمار موجود و دلایل کاهش مرجعیت رسانه ای به گفته دکتر صدیقی پیش کسوت رسانه و روزنامه نگاری آن است که موجودیت رسانه در گرو مخاطب است. روزنامه اگر منتشر شود ولی کسی آن را نخرد، دیگر وجود ندارد، تلویزیون اگر مخاطب نداشته باشد دیگر وجود ندارد. یک رسانه زمانی وجود خواهد داشت که به نیازهای مخاطبش پاسخ دهد، مطالبه گر باشد و تحلیل محتوا انجام دهد.
 
و کلام آخر و پایانی: تقدیر و سپاس از مجموعه نهادها و سازمان هایی است که به مناسبت روز خبرنگار و برای برپایی این مراسم و تقدیر از همکاران رسانه های ورزشی، به کمک انجمن شتافتند و جا دارد از طرف انجمن و جمع حاضر، تشکر و سپاس ویژه خود را از مدیران این سازمان ها و بویژه آقای دکتر پوراحمدی مدیرعامل صندوق اعتباری هنر، آقای محمد آخوندی عضو شورای اسلامی شهر تهران، آقای دکتر جوادی مدیرکل ورزش و جوانان استان تهران، آقای ارشدی مشاور رییس کمیته ملی المپیک، آقای تاج رییس فدراسیون فوتبال، آقای مهندس علیزاده معاون بانک اقتصاد نوین، خانم لازار مدیر روابط عمومی شرکت سن ایچ، و آقای امید پورحسن همکار و همراه همیشگی انجمن، و مدیریت و کارکنان تالار ایوان شمس اعلام کنیم. همچنین تشکر و سپاس همکاران و جمع حاضر در مراسم روز خبرنگار را از حضور استاد پیش کسوت حوزه رسانه و روزنامه نگاری کشور آقای دکتر فرقانی، آقای شمسایی مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری های وزارت ارشاد، آقای دکتر صدیقی رئیس فدراسیون ووشو، آقای مهدی محمد نبی نایب رئیس فدراسیون فوتبال، آقای گودرزی معاون صندوق اعتباری هنر، آقای محمدرضا طالقانی پیش کسوت کشتی ایران، و جمع مدیران پیش کسوت ورزش و رسانه اعلام می داریم.
 
سیدعبدالحمید احمدی هفدهم مرداد ۱۴۰۳
 
۱۹ اَمرداد ۱۴۰۳
نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

عکس بالای فوتر

انجمن‌ نویسندگان‌، خبرنگاران‌ و عکاسان‌ ورزشی ـ ایران

انجمن‌ نویسندگان‌، خبرنگاران‌ و عکاسان‌ ورزشی ـ ایران‌ (که‌ در این‌ اساسنامه‌ به‌ اختصار “انجمن‌” نامیده‌ می‌شود) تشکیلاتی است‌ فرهنگی‌، علمی‌، تخصصی‌، غیرسیاسی‌، غیرانتفاعی‌، که‌ با هماهنگی کمیته‌ ملی المپیک‌ جمهوری اسلامی ایران‌ تأسیس‌ شده‌ است‌.

تماس با ما

  • تلفن :۰۲۱ ۲۶۲۱۶۳۶۷
  • آدرس ایمیل انجمن : Isjaahmadi@gmail.com
  • آدرس ایمیل انجمن :تهران- بزرگراه نیایش- مجموعه فرهنگی ورزشی انقلاب- کوچه هفتم- سالن شماره 9 (کمیته تدارکاتی بازی های آسیایی)- طبقه همکف- انجمن نویسندگان، خبرنگاران و عکاسان ورزشی
نقشه

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید